موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی اندیشکده فاطر

سفر راستین برای کشف کردن، رفتن به مکان‌های تازه نیست، بلکه یافتن نگاهی تازه است.

موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی اندیشکده فاطر

سفر راستین برای کشف کردن، رفتن به مکان‌های تازه نیست، بلکه یافتن نگاهی تازه است.

مشخصات بلاگ
موسسه  مطالعاتی و تحقیقاتی اندیشکده فاطر

اندیشکده فاطر متشکل از جمعی از فرزندان انقلاب اسلامی و کانونی فعال در زمینه سیاستگذاری و حکمرانی و چهارچوب های متداخل مفاهیم امنیتی و جامعه شناسی امنیت همچنین مطالعه ی تهدیدات و فرصت های جغرافیایی_ سیاسی و ژئوپلیتیکی منطقه و فرامنطقه و نیز تبیین هویت شناختی و مطالعه تاریخ و مناسبات تاثیرگزار بر هم افزایی اقوام و مذاهب کشور در جهت نقش دهی به گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی است.

بایگانی

بروز دگرگونی در نظام جهانی با فروپاشی شرق و گسترش دامنه رقابت‌های جمعی و فردی بین دولت‌ها در سطوح جهانی و منطقه‌ای و توسعه فرآیندهای همگرایی و واگرایی در رفتار دولت‌ها، سبب دگرگونی در قلمرو و ابعاد تحلیلی و اثربخشی ژئوپلیتیک در کشورهای هزاره سوم شده است، آن هم به شیوه‌ای که بر پویایی و غنای این بخش از جایگاه تحلیلی کشورها بویژه در چند دهه اخیر افزوده است و آن را در شمار تحلیل‌های فعال و جذاب سیاسی و تعاملات دولت‌ها قرار داده است.

در چند دهه‌ اخیر هم شاهد ظهور انقلاب اسلامی در ایران بودیم و هم عزم راسخ روسیه به خروج از سیستم لنینی- استالینی و غروب رژیم نظامی_ ایدئولوژیک در شوروی. سقوط دیکتاتوری‌های ایران و شوروی به اقتضای تمایل پایدار و یک قرنی به دموکراسی، همزمان با افول قدرت ژئوپلیتیک نظامی و نیز تحول قدرت‌های اکو، اینفو و کالچو پولیتیک در سطح جهان بود. دنیا هم‌اکنون آماده قبول نوعی «قومیت مدنی جهانی» است که حول محور ارزش‌های هسته‌ای معطوف به ایجاد وحدت مردم در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی، مذهبی و فلسفی است. در برابر این تحولات، غرب همچنان به تمهیدات گوناگونی برای ماهیگیری استراتژیک از آشوب‌های محیط پیرامونی مجاور ایران و روسیه می‌اندیشد.

نویسندگان: دکتر محمود نورانی

برای دریافت فایل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

vatanemrooz.ir/?nid=3159&pid=5&type=0

  • زینب کیانی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی